Wyścig o komercyjne operacje na Księżycu wejdzie w nową erę, gdy 1 grudnia SpaceX wystrzeli swoją kolejną rakietę, która stanie się pierwszym prywatnym lądownikiem księżycowym. Pierwotnie zaplanowana na 30 listopada japońska agencja kosmiczna wystartuje teraz HAKUTO-R Mission 1 na rakiecie SpaceX Falcon 9 wczesnym czwartkiem rano (według SpaceX).
Zapowiadane jako „pierwsze komercyjne lądowanie na Księżycu”, ispace Series 1 lunar. lądownik waży 340 kilogramów i ma ładowność 30 kilogramów, czyli wszystko, od zdalnie sterowanego łazika po sprzęt naukowy. Kompaktowy lądownik jest uzbrojony we własne urządzenie do kontroli ciepła i promieniowania, bezpieczne ładownie, układ napędowy z trzema typami silników odrzutowych oraz mechanizm kontroli wysokości.
Jeśli wszystko pójdzie dobrze z Misją 1 HAKUTO-R, ispace planuje regularne dostarczanie zarówno prywatnych, jak i publicznych ładunków na Księżyc w najbliższej przyszłości. W oparciu o swoją technologię firma przewiduje, że możliwe będzie przetransportowanie ładunków na Księżyc na niskoenergetycznej orbicie w ciągu 3-5 miesięcy, aby zaoszczędzić na kosztach paliwa.
ispace wyznaczył łącznie 10 celów, od wypełnienia wszystkich protokołów przed lotem po lądowanie pojazdu na Księżycu, ustanowienie stabilnego kanału komunikacyjnego i zapewnienie ciągłego zasilania ładunku. Bazując na sukcesie pierwszej misji, ispace dostosuje cele odpowiednio dla Misji 2 i Misji 3 programu Artemis NASA.
ispace ma już kontrakt z NASA Commercial Lunar Payload Services (CLPS) na wylądowanie pojazdu po drugiej stronie Księżyca do 2025 roku. Firma ma osobne kontrakty z NASA na wydobycie i dostawę w kosmos. księżycowego regolitu i współpracuje z Europejską Agencją Kosmiczną w celu usunięcia wody z naturalnego satelity Ziemi. Dyrektor firmy
, Takeshi Hakamada, mówi, że ispace „zastosował model projektowania i rozwoju, który równoważy niezawodność z niskimi kosztami, wykorzystując sprawdzone technologie i komponenty z całego świata”. Możesz zobaczyć szczegóły nadchodzącego startu SpaceX tutaj i plany HAKUTO-R Mission 1 tutaj. Start misji Ispace Mission 1 będzie transmitowany na żywo tutaj.
Ale ispace nie jest jedyną firmą konkurującą o komercjalizację przestrzeni kosmicznej i nie jest też najbardziej ambitną nazwą w grze. Nieco ponad rok temu NASA zapłaciła słynny czek na 0,10 dolara firmie Lunar Outpost, która stworzyła i dostarczyła agencji kosmicznej próbki powierzchni Księżyca. Lunar Outpost współpracuje również z firmą Nokia w celu wysłania ładunku 4G LTE na Księżyc.
Firma Blue Origin, wspierana przez Jeffa Bezosa, otrzymała w zeszłym roku kontrakt o wartości 130 milionów dolarów na budowę prywatnej stacji kosmicznej Orbital Reef. Nanoracks i Northrop Grumman również zdobyły kontrakty o wartości odpowiednio 160 mln USD i 125,6 mln USD na podobne cele. Z drugiej strony SpaceX stał się de facto dostawcą usług startowych zarówno dla prywatnych, jak i sponsorowanych przez rząd agencji kosmicznych.ząd agencji kosmicznych.